Οι γονείς θεωρούν ότι με το να εμπλακούν στο διάβασμα του παιδιού θα έχουν καλύτερο αποτέλεσμα από ένα Κέντρο Μελέτης. Ισχύει ή ελλοχεύουν κίνδυνοι;
Όταν οι γονείς “διαβάζουν” τα παιδιά τους, γεννώνται εύλογα ερωτήματα, όπως “Είμαι ικανός να το βοηθήσω;”, “Γιατί αντιδρά άσχημα το παιδί στις υποδείξεις μου;” και άλλα.
Γιατί είναι καλύτερο να μην διαβάζουν τα παιδιά οι γονείς τους;
-
“Ακυρώνουν” το σχολείο, το ρόλο του δασκάλου, αλλά και το δικό τους ως γονείς : Οι γνώσεις που έχουν οι γονείς από τα μαθητικά τους χρόνια είναι διαφορετικές από τη σύγχρονη διδακτέα ύλη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ορθογραφία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να προκαλείται σύγχυση στο παιδί και να επαναπαύεται στο γεγονός ότι ο μπαμπάς ή η μαμά ξέρουν καλύτερα από το δάσκαλο, άρα δεν χρειάζεται να του δίνουν σημασία και να χάνεται η εμπιστοσύνη στο πρόσωπό του.
-
Αυξάνεται ο χρόνος μελέτης : Οι συνεχείς παρεμβάσεις του γονέα είτε για να ελέγξει την πρόοδο του παιδιού είτε για να παρέμβει στον τρόπο που διαβάζει, αλλά και οι διάφοροι παράγοντες μέσα στο σπίτι, οι οποίοι αποσπούν την προσοχή του παιδιού, όπως μια ανοιχτή τηλεόραση στο διπλανό δωμάτιο ή τα παιχνίδια του, έχουν ως αποτέλεσμα ο χρόνος μελέτης να αυξάνεται δραματικά. Έτσι υπάρχει περίπτωση το παιδί να σταματήσει για να πάει σε κάποια εξωσχολική δραστηριότητα και όταν επιστρέψει σπίτι να μην έχει αντοχές να συνεχίσει.
-
Οι γονείς δεν περνούν ποιοτικό χρόνο με το παιδί : Η εργασία των γονιών και το σχολείο τις πρωινές ώρες και ο αυξημένος χρόνος μελέτης το απόγευμα, δεν δίνει χρόνο στην οικογένεια να έχουν μια πιο ποιοτική επαφή. Μην ξεχνάτε πως όπως σας λείπει το παιδί σας, έτσι λείπετε και εσείς σε εκείνο. Τα παιδιά, όταν τελειώνουν με τη μελέτη τους, καθώς και τυχόν άλλες δραστηριότητες, θέλουν να κάνετε μαζί κάτι δημιουργικό και χαλαρωτικό. Μπορείτε να πάρετε ιδέες από το άρθρο μας Διασκεδαστικές δραστηριότητες για μικρούς και μεγάλους μέσα στο σπίτι!
-
Προκαλούνται διαμάχες : Η κούραση του γονιού, μετά από τις πολλές ώρες εργασίας, μειώνει τα αποθέματα ψυχραιμίας. Από την άλλη η πίεση που ασκεί στο παιδί, ο λάθος τρόπος υπόδειξης τυχόν λαθών κλπ., οδηγούν σε προστριβές, φωνές και άρνηση. Μην ξεχνάτε πως η καλή ψυχική υγεία ενός παιδιού, αλλά και των γονέων, είναι σημαντικός παράγοντας για την καλή λειτουργία της οικογένειας.
-
Παρανοείται η ΔΕΠΥ ως αδιαφορία : Τα παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) δυσκολεύονται και κατά τη διάρκεια της μελέτης, πέραν της γενικότερης καθημερινότητας. Κάποια από τα συμπτώματα των παιδιών με ΔΕΠΥ είναι η δυσκολία εστίασης της προσοχής σε λεπτομέρειες, της διατήρησης της προσοχής, της παραμονής της ίδιας θέσης, η απουσία υπομονής. Αν τα συμπτώματα επιμένουν, ζητήστε τη συμβουλή ειδικού. Διαβάστε και το άρθρο της εκπαιδευτικού Καλομοίρα Ζαπάντη Τι είναι η ΔΕΠ-Υ και πώς τη διαχειριζόμαστε.
-
Το παιδί παύει να είναι ανεξάρτητο και υπεύθυνο : Όταν κάνει λάθη ή δυσκολεύεται γενικότερα με τα μαθήματά του, επαναπαύεται και περιμένει ο γονιός του να το βοηθήσει ή να το διορθώσει. Ο γονιός, δε, πιστεύει ότι αν το κάνει συνέχεια το βοηθά να μάθει, ενώ, ουσιαστικά, αυτή η πρακτική οδηγεί σε αντίθετα αποτελέσματα. Επιπλέον, όταν ο γονιός κάθεται συνέχεια δίπλα στο παιδί την ώρα του διαβάσματος, του κρατά το βιβλίο να διαβάσει κλπ., το παιδί παύει να θεωρεί ότι είναι δική του ευθύνη και πως πρέπει πάντα κάποιος να είναι παρών και να συμμετέχει.
-
Μειώνεται η αυτοεκτίμηση του παιδιού : Ο τρόπος αντιμετώπισης ενός λάθους του παιδιού ή μιας δυσκολίας, έχει και ένα ακόμα αρνητικό αποτέλεσμα. Συνήθως ο γονιός χάνει την ψυχραιμία του και το παιδί αρχίζει να θεωρεί ότι είναι ανίκανο, χαζό και γενικότερα να αποκτά αρνητική εικόνα για τον εαυτό του. Το παιδί πρέπει να μαθαίνει από τα λάθη του και να αναπτύσσει κριτική σκέψη.
Μπορείτε να διαβάσετε και το άρθρο της Ψυχολόγου κυρίας Χριστιάνα Γερμανού MSc Καλύτερα να ΜΗΝ «διαβάζουμε» τα παιδιά μας!
Το Κέντρο Μελέτης After Bell διαθέτει έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας στην καθημερινή του μελέτη.
Η ομάδα του After Bell