
Η Δυσαναγνωσία και η Δυσαριθμησία ανήκουν στις μαθησιακές δυσκολίες. Με τον όρο «μαθησιακές δυσκολίες» περιγράφουμε μία ομάδα πολύμορφων δυσκολιών, οι οποίες εκδηλώνονται σε ένα ευρύ φάσμα γλωσσικών διεργασιών, και αναφερόμαστε στη λειτουργία και εκμάθηση της ομιλίας, της ανάγνωσης, της γραφής, της κατανόησης και των μαθηματικών.
Τι είναι η Δυσαναγνωσία;
Δυσαναγνωσία : Η δυσκολία του παιδιού στην αναγνωστική του ικανότητα, κατά την οποία δεν αποδίδει το αναμενόμενο όριο στην ανάγνωση που αντιστοιχεί στην ηλικία του.
Πως μπορείτε να καταλάβετε εάν το παιδί σας αντιμετωπίζει Δυσαναγνωσία και να την ξεχωρίσετε από μια απλή δυσκολία στην ανάγνωση;
- Αγνοεί τα σημεία στίξης.
- Δεν τονίζει σωστά.
- Κομπιάζει την ώρα της ανάγνωσης.
- Δυσκολεύεται στην ανάγνωση πολυσύλλαβων λέξεων.
- Διαβάζει λάθος τις λέξεις χωρίς να το αντιλαμβάνεται.
- Χάνει τη σειρά του κειμένου.
- Δυσκολεύεται στην αποκωδικοποίηση των γραμμάτων (ποιο φώνημα αντιστοιχεί στο εκάστοτε γράμμα).
- Προσθέτει φθόγγους ή συλλαβές στις λέξεις που διαβάζει.
- Δεν ολοκληρώνει την ανάγνωση σε ικανό χρόνο.
- Δεν αποδίδει την κεντρική ιδέα του κειμένου είτε προφορικά είτε γραπτά.
Τι είναι η Δυσαριθμησία;
Δυσαριθμησία : Σημαίνει ότι το παιδί έχει δυσκολία στο να πραγματοποιεί πράξεις μαθηματικών. Επίσης, ακόμη κι όταν τις πραγματοποιεί, χρησιμοποιώντας τη σωστή μεθοδολογία και φτάνοντας στο σωστό αποτέλεσμα, τις διεκπεραιώνει μηχανικά και δεν έχει σιγουριά και αυτοπεποίθηση.
Πως μπορείτε να καταλάβετε εάν το παιδί σας αντιμετωπίζει Δυσαριθμησία;
- Δυσκολεύεται να συνδέσει έναν αριθμό με την ποσότητα που αντιπροσωπεύει (ο αριθμός 2 σε δύο μήλα).
- Παρουσιάζει δυσκολία ή ανικανότητα στην διεξαγωγή των πράξεων των μαθηματικών (πρόσθεση, αφαίρεση, πολλαπλασιασμός και διαίρεση).
- Παρουσιάζει δυσκολία στο να αντιλαμβάνεται, να μάθει και να απομνημονεύσει τους κανόνες των μαθηματικών ή την ακολουθία με την οποία πρέπει να γίνουν οι πράξεις.
- Μπερδεύει τα μαθηματικά σύμβολα + και x, -, ÷ και =, < και > κ.λπ., όπως π.χ. 2×6=8.
- Παρουσιάζει δυσκολία στο να κατανοήσει λέξεις που χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν ορισμένες μαθηματικές λειτουργίες όπως η «διαφορά» ή το «υπόλοιπο».
- Έχει την τάση να αντιστρέφει ή να μεταθέτει νούμερα στην γραφή, όπως π.χ να γράφουν 27 αντί για 72.
- Παρουσιάζει δυσκολία στο να κατανοήσει την ουσία εννοιών που έχουν σχέση με τον χρόνο. Για παράδειγμα μπορεί να αδυνατεί να μάθει την ώρα.
- Παρουσιάζει δυσκολία στο να κατανοήσει έννοιες όπως το «δανείζομαι» ή το «μεταφέρω» ή να υπολογίζουν τα κρατούμενα στις μαθηματικές πράξεις όπως η αφαίρεση και η πρόσθεση.
- Παρουσιάζει δυσκολία στο να μάθει και να απομνημονεύσει την προπαίδεια.
- Έχει κακό οπτικό και χωρικό προσανατολισμό.
Υπάρχει πιθανότητα ένα άτομο που έχει δυσλεξία έχει πρόβλημα και στα μαθηματικά. Περίπου το 60% των δυσλεκτικών ατόμων έχουν δυσκολία στα μαθηματικά. Παρόλο, όμως, που η δυσλεξία και η δυσαριθμησία σχετίζονται στενά, η δεύτερη θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν ως μία ξεχωριστή και διαφορετική μαθησιακή δυσκολία.
Γιατί να επιλέξετε το After Bell;
Αφού έχετε προβεί σε διάγνωση της δυσλεξίας και η δυσαριθμησίας, καλό θα ήταν να επιλέξετε ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης. Στο Κέντρο Μελέτης After Bell, το οποίο διαθέτει έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό, μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί σας, με συνεχή παρακολούθηση της προόδου του.
Και γιατί να μη διαβάζετε εσείς το παιδί σας; Μπορείτε να κατανοήσετε καλύτερα τους λόγους στα άρθρα μας Γιατί είναι καλύτερο να μην διαβάζουν τα παιδιά οι γονείς τους και Πως βοηθάει η Παρέμβαση παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.
Η ομάδα του After Bell